Det er én ting Intel kan — nemlig å produsere prosessorer. Skjermkort, derimot, er en helt annen fortelling. Microsofts DirectX 10 har vært tilgjengelig siden lanseringen av Windows Vista i januar 2007. Men først kommer altså Intel-baserte skjermkort med støtte for grafikk- og videogrensesnittet, som andre produsenter har fokusert stort på i månedsvis.

Dette er likevel ikke helt sant, for Intel-skjermkort har hatt DirectX 10-støtte i flere måneder allerede — dvs. hardware-støtte. Det er drivere med støtte for grensesnittet som har satt kjepper i hjulene.

Sent tirsdag kom den lenge etterlengtede driveroppdateringen, som muliggjør DX10-støtte for Intel-baserte skjermkort. Dog finnes det fortsatt ingen DX10-spill som er kjørbare på Intel-skjermkort. “Crysis” — med alle effekter slått av — skal ifølge Engadget oppnå et maksimum på 4,6 FPS. Med andre ord langt fra spillbart (som regel omkring 30 FPS). Mange er kresne og krever langt høyere enn dette.

At Intel aldri vil være i nærheten av AMD/NVIDIA, er et faktum vi må godta. Ofte er Intels GPU-er innebygd i hovedkort, derfor vil de heller aldri ha muligheten til å konkurrere med store, tunge skjermkort som tar opp minst én PCI-Express-port — ofte også to eller mer.

(Kilde: CNET Crave)