Intel tar et stort steg med Larrabee-brikkesettet.

Helt siden Intel først lagde prossesorchips for kalkulatorer har de blitt kategorisert som en prosessorprodusent. De har produsert enorme mengder av både enheter og versjoner, men ifølge Ars Technica (anbefalt ekstern lenke) har Intel kun én gang tatt et sprang fra tidligere teknologi — nemlig med Intel Pentium Pro, som tilbød revolusjonerende teknologi og ytelse.

Dette begynner å bli noen år siden, og denne gang er Intel nok en gang klare til å ta et kvantesprang fra tidligere prosessorteknologi. Nå med Larrabee, som angivelig tilbyr mer nytt enn noen gang tidligere.

På fredag i forrige uke viste Intel fram den kommende prosessorteknologien, og bekreftet en del essensielle detaljer overfor den oppmøtte pressen.

Til å begynne med vil Larrabee faktisk debutere som en GPU (Graphics Processing Unit), og vil konkurrere mot giganter som NVIDIA og AMD (ATI). Grafikkprosessorens fokus vil være på — blant annet — akselererende 3D-spill.

Kanskje det mest interessante ved Larrabee er hvordan den vil takle 3D-spill og hvilke typer programvare som vil benyttes (drivere, osv.). Intel planlegger å slippe mer informasjon ved en senere anledning, angående dette.

Larrabee vil — ifølge kilder — bruke DirectX og OpenGL, med andre ord det samme som de to største produsentene (AMD og NVIDIA).

De første Larrabee-baserte grafikkprosessorene blir ikke å finne i butikkhyllene enda, men ifølge Intel selv har de en planlagt lansering en gang i 2009 eller 2010.