Sammenlignet med for 10 år siden, har andelen tid man bruker på mobilen og hva man bruker mobilen til endret seg drastisk. Fra å være en enhet man brukte for å holde kontakt med andre gjennom å ringe og sende SMS, har mobilen nå blitt mini-datamaskiner som stadig brukes mer for underholdning.
Mens en datamaskin kan være både tung og upraktisk å ta med seg, kan man lett få plass til mobilen i lomma eller vesken og ta den med seg overalt. Dette har også bidratt til at man bruker mobilen mer til å høre på musikk, streame filmer og serier eller spille spill, når man har et ledig øyeblikk og kjeder seg.
Den endrede mobilbruken har ført til at det har vokst frem en mengde nye industrier, og at allerede etablerte industrier har utviklet seg og vokst seg større. Blant disse finner man blant annet nettkasinoer som storspiller Casino, selskaper innenfor musikk som Spotify, streamingtjenester som Netflix og milliardindustrien e-sport.
Slik har mobilen endret verden
Man kan selvsagt diskutere om den nye bruken av mobilen har utviklet seg til det bedre eller verre, men jobber man innenfor en av de nevnte bransjene er man antakeligvis svært fornøyd. Streaming har fått folk til å se mer på filmer og TV-serier enn noen gang, og hver andre nordmann bruker tjenesten Netflix. Sosiale medier, deling av innhold og annonser og sponsede innlegg, har i tillegg hatt en stor påvirkning på hvordan industrier har vokst og økt i popularitet globalt, noe det også fortsatt gjør.Fremveksten av e-sport
Gaming-industrien har også tjent på de nye mulighetene for streaming, deling av innhold og sosiale medier, som lar spillere over hele verden kommunisere med hverandre. Gaming er større enn noen gang og har utviklet seg raskt de seneste årene. Med streamingtjenester bruker flere millioner spillere sider som Twitch og YouTube for å se hverandre spille, noe som igjen har ført til fremveksten av e-sport.Gaming har aldri vært større og i dag finnes det flere profesjonelle spillere som faktisk kan leve av å spille videospill, noe som mest sannsynlig aldri hadde vært mulig uten internett og sosiale medier. På grunn av streaming av spillere kan flere millioner mennesker verden over følge med på de beste spillerne mens de spiller sine favorittspill, i tillegg til at det arrangeres store arrangementer og turneringer.
Det er disse turneringene som e-sport er bygget på, hvor millioner av mennesker samles på store arenaer i byer over hele verden for å spille om pengepremier som kan være i millionklassen. I tillegg til de profesjonelle spillerne selges billetter til spillere på lavere nivå og interesserte som ser på mens de beste spiller. Man kan samtidig tippe på større kamper og spill på samme måte som man tipper på fotballkamper, noe som også har blitt en egen stor bransje innenfor tipping.
Mobilen har uten tvil endret mye de siste årene og mobilbruken kommer antakelig også i fremtiden til å fortsette å utvikle seg og påvirke andre områder og bransjer.
Les mer her: