Windows 7 ble sluppet i betaversjon allerede i januar, og har siden fått hemningsløs skryt fra media. Vel fortjent mener vi. I denne saken viser vi deg én av totalt sju faktorer som i våre øyne gjør Windows 7 til et vinner-OS.

I artikkelserien "Sju Windows 7-ess" tar vi for oss det kommende OS-ets beste kort, og grunngir valgene våre. I dag ser vi på DirectX 11 - ess nummer 7.

Er du blant dem som kastet Vista på dør og tok i bruk Windows 7-betaen (evt. RC) isteden? Det er jeg. Og det er det flere grunner til: Windows 7 har mange gode kvaliteter og er i mine øyne et “vinner-OS”, som fort kan gjenvinne Microsofts tapte tillit, og samtidig gjøre det surt for Apple.

I denne artikkelserien tar vi for oss de sju faktorene vi mener bidrar mest til å gjøre Windows 7 til en vinner, og vi begynner på topp med ess nr. 7 – nemlig DirectX 11.

DirectX 10-flopp

En av hovedgrunnene til å oppgradere til Vista i 2007 var, ifølge Microsoft, DirectX 10-støtten som angivelig skulle ta spill- og skrivebordsgrafikk til et helt nytt nivå. Det floppet totalt; til tross for at den nye DirectX 10-teknologien på mange måter skapte bedre spillunivers, var ikke forandringen stor nok til å påvirket Vista-salget nevneverdig.

Denne gangen, med Windows 7, er Microsoft igjen klare med en ny DirectX-versjon – nemlig DirectX 11.

Med DirectX 10 var Microsofts drøm å skape et 3D-skrivebordsmiljø ulikt noe annet, med 3D-ikoner og -knapper, og vinduer som kunne zoomes inn og ut som om de okkuperte området foran brukerens ansikt. Selv om Microsoft aldri kom så langt, har deler av teknologien blitt implementert både i Vista og Windows 7, og med DirectX 11 ønsker programvaregiganten å ta nok et skritt.

Driverproblematikk

Lanseringen av DirectX 10 skapte problematikk – både på driver- og hardware-fronten. For å kunne utnytte den nye DirectX-teknologien måtte brukerne anskaffe nye skjermkort som støttet teknologien. Som om ikke det var nok tok det flere måneder før produsentene som satset tungt på grafikk (i hovedsak Nvidia og AMD) kom med riktige drivere; for produsenter som Intel tok denne prosessen over ett år.

Med DirectX 11 og Windows 7 ønsker Microsoft ikke bare å unngå de samme feilene, men også å implementere teknologien i større grad enn tidligere.

Kompatibel med DX 9 og 10

En av de største bevisene på at Microsoft denne gangen mener alvor er at DirectX 11-teknologien støttes både av DX 9- og 10-skjermkort, i motsetning til DirectX 10-teknologien som i sin tid ikke var kompatibel med DirectX 9-kort.

DirectX 11 vil med andre ord bringe eldre skjermkort “up-to-date” og gjøre dem fullt brukbare, i motsetning til DirectX 10 som nærmest faset dem ut. Dette er ett av flere skritt Microsoft nå tar for å gjøre Windows egnet for eldre maskiner.

På fredag tar vi for oss ess nummer 6. Hva det er lar vi være en hemmelighet inntil videre. Følg med!