Flere av trendene vi ser innenfor markedet for videospill er en fortsettelse og videre utvikling av trendene som var store i fjor, men det er også en del nye trender for året. Når det kommer til teknologi som både AI (Artificial Intelligence), AR (Augmented Reality) og VR (Virtual Reality), er alle områdene forventet å vokse seg større etterhvert som teknologien utvikles videre. Det er fortsatt mange som har hørt om teknologien og vet at den finnes, men som aldri har tatt steget til å prøve det selv. Her finnes det derfor et marked med stort potensial for å engasjere nye spillere og videre øke omsetningen i industrien.

Utviklingen av E-sport

Som mange trolig har fått med seg er e-sport en industri som har vokst seg enormt mye større de siste årene, noe den er forventet å fortsette med i 2019 og årene fremover. Også her har VR og AR spilt en viktig rolle, samtidig som nettsider som Unibet også har fått gambling interesserte til å interessere seg for industrien, gjennom å kunne satse penger på turneringer og kamper.

Streaming og reklame

Innenfor området streaming har Google satt i gang et spennende prosjekt, kalt “Project Stream”, som de har testet med spillet “Assassin’s Creed: Odyssey”. Den nye løsningen vil kunne la personer spille grafikk-krevende spill med en hvilken som helst PC, noe som for tiden ikke er mulig. Selv om Google ikke er de første til å prøve seg på dette, finnes det gode muligheter for at selskapet med sine ressurser, skal greie å skape en velfungerende løsning, som raskt kan bli tilgjengelig på markedet. 

Prosjektet vil kunne revolusjonere industrien, både gjennom å åpne dørene for et stort marked av spillere som i dag ikke har mulighet til å spille disse krevende spillene, men også ved å utfordre andre store selskaper til å tenke nytt.

Bruk av kjendiser som påvirkere og ambassadører

Spillindustrien har allerede involvert flere store kjendiser i promoteringen av spill og spillselskap, og dette er forventet å bli tatt enda mer i bruk fremover. Kjente personers evne til å påvirke og involvere personer som i utgangspunktet ikke er deltakende i spillindustrien i dag, er stor. Dette viste også Twitch streameren Ninja, når han inviterte Drake til å spille sammen med seg, mens live-streamen ble sett av rekordmange seere på plattformen. 

Ettersom kjendiser ofte allerede har mange følgere, er potensialet stort for at man kan nå ut til et nytt publikum som kan bli interessert i industrien, som følge av sin interesse for kjendisene som reklamerer for den. Å benytte seg av kjendiser som ikke nødvendigvis allerede er involvert i spillbransjen er derfor noe man kan forvente å se mer av i 2019.

En stadig voksende industri

De nevnte trendene er bare noe av hva man kan forvente å se i 2019, og det vil være spennende å følge med på bransjens utvikling fremover. En ting som er sikkert er at markedet er langt fra mettet og utviklingen vil fortsette å gå fremover.