De siste par årene har markedet for Virtual Reality vist seg å være en av bransjene som vokser raskest. Det er nå helt sikkert at VR ikke blir en døgnflue!
Det finnes massevis av forskjellige bruksområder for denne teknologien, så det er ingen overraskelse at et bredt utvalg selskaper og sektorer prøver å bruke teknologien til å forbedre seg. Etter hvert som flere og flere vil få øynene opp for VR, vil utstyr og systemer bli billigere og enda mer tilgjengelig, både for privatpersoner og selskap.
Hvor stort dette kan bli kan man forstå når man ser på estimatet for bransjens verdi: det forventes at markedet vil være verdt $62 milliarder i 2027, altså over 500 milliarder norske kroner. Det forventes å vokse med 20 % i året fra 2020 fram til 2027. Den største faktoren som driver fram veksten er teknologien i seg selv, ettersom den lar brukerne bygge simulerte miljøer av det de ønsker seg, for å bruke til det de ønsker seg.
Vi har sett at sykehus bruker VR- og AR-systemer for å trene opp doktorer og sykepleier til operasjoner, og det har også vært i bruk av militæret for å trene opp soldater. Du finner også VR hos mange nye norske casino i 2020, gamblingbransjen er kjent for å omfavne nye oppfinnelser. Et annet bruksområde er som opplæring for piloter, med svært realistiske flysimulatorer.
Samtidig må det sies at VR har gjort det mulig for mange mennesker å oppleve steder de ikke har mulighet til å reise til for øyeblikket. Mange berømte museum tilbyr fengslende VR-omvisninger akkurat nå, ettersom man ikke kan besøke slike steder akkurat nå. Andre feriedestinasjoner med kjente severdigheter har gjort det samme. En rekke idretter vurderer også å gjøre noe lignende, ved å la fans ta turen tilbake til stadion uten å måtte gå ut døra hjemmefra. For eksempel har fotballen startet opp bak lukkede dører over hele Europa, og neste år kan det hende noen av klubbene tyr til VR for å gi sine supportere følelsen av å være til stede likevel!
I andre land har casinoer vært hardt rammet av pandemien, og tvunget til å holde stengt over lengre tid. Operatørene har måttet tenke på nye og innovative måter å holde på spillerne sine, og VR har vist seg å være en god løsning. Mange casinoer tilbyr nå en VR-løsning hvor spillerne kan gå rundt omkring i casinoet og sette seg ned der de ønsker det.
Dette er bare noen av de nåværende, og potensielle, bruksområdene for teknologien. Bruken av smarttelefoner øker også over hele verden, og er nå den vanligste måten for å levere digitalt innhold til brukerne, noe som også gjelder VR. Selv om det finnes en del VR-headset på markedet for mobiler, vil ikke de kommersielle og industrielle bruksområdene for VR-teknologien bli anvendt via telefoner. Flere selskaper utvikler nå langt mer omfattende og detaljerte VR-systemer som kan brukes i kommersielt øyemed.
Videre har dagens samfunnstilstand over hele verden gjort VR viktigere enn noen gang. Det gjør det mulig for mange ansatte å jobbe hjemmefra uten å måtte være fysisk til stede på jobben. Det vil bli interessant å følge med på hvordan teknologien, og tilgjengeligheten, utvikler seg i løpet av de neste sju årene. Med så mange potensielle bruksområder kan vi trygt si at VR har kommet for å bli.