“Ikke et spill – en verden” er Blizzards World of Warcraft-slagord – og jammen ser det ut til å fungere. I julen kunne spillselskapet nemlig bekrefte at antallet abonnenter har passert 11,5 millioner på verdensbasis.

Herjer med konkurrentene

Norske Funcom lanserte i mai World of Warcraft-konkurrenten “Age of Conan”, som mange mener ble en gedigen skuffelse. Personlig spilte jeg “Age of Conan” i cirka en måned før jeg ikke orket mer på grunn av feil og mangler. Blizzard-spillet så også her ut til beholde hver bidige spiller, ettersom “Age of Conan” tiltrakk en helt annen spillergruppe.

Nå i høst lanserte EA sin “WoW”-konkurrent, “Warhammer Online: Age of Reckoning”. Det var rettet store forventninger til lanseringen, og selv om også dette spillet ble kritisert, klarer det seg bedre enn det norskutviklede “Age of Conan” som gjennom hele 2008 har trukket moderselskapet ned i avgrunnen som følge av massive børstap; det likevel ingenting som tyder på at “WoW” har mistet et stort antall spillere som følge av EAs nykommer.

Populære utvidelser

Gamer.no melder at ekspansjonspakken, “Wrath of the Lich King”, solgte over 4 millioner kopier i november noe som førte til at Blizzard kunne smykke seg med nok en salgsrekord. Enda mer interessant er det at ekspansjonspakken solgte over 2,8 millioner kopier det første døgnet!

Setter pris på spillerstøtten

I en pressemelding takker selskapet – med grunn – spillerne for støtten, og understreker at de syns det er veldig hyggelig at både nye og returnerende spillere som har hjulpet Blizzard å nå disse milepælene.